7. února 2016

Název: První
Autor: Kiera Cass
Žánr: Dystopie, Young adult
Díl: Selekce #3
Počet stran: 280
Rok vydání: 2015
Nakladatelství: CooBoo

Anotace: Nastal čas korunovat vítězku! Když byla America vybrána do Selekce, ani ve snu by ji nenapadlo, že by se ocitla na dosah srdci prince Maxona, natož královské koruny. S blížícím se koncem soutěže narůstají hrozby za branami paláce a America si uvědomuje, jak je lehké všechno ztratit a jak těžce bude muset za svou budoucnost bojovat. 




Recenze:
Nastal ten čas. V paláci zůstávají čtyři poslední dívky a Maxon už má jen pár dní na to, aby si vybral nevěstu a budoucí královnu. A America je konečně naplno rozhodnutá o něj začít bojovat. Na Aspenovi jí stále hodně záleží, ale uvědomila si, že její srdce patří jen a jen princi. Teď už jen, aby nebylo pozdě. Přeci jenom mu Aspena celou dobu tajila a Maxon se za těch několik měsíců poměrně dost sblížil s Kriss...

Válka o následníkovu ruku ovšem není to jediné, s čím se musí America potýkat. Král ji stále nesnáší, rád by ji před veřejností znemožnil a poslal domů. Jako šlechetnost sama jí ale učiní nabídku na to, jak by s její korunovací souhlasil. Od Americy by to ovšem vyžadovalo obrovské sebezapření a přetvařovaní. Musela by se pustit do něčeho, co z duše nenávidí, a jít královi na ruku.

zdroj
Dalším problémem jsou pochopitelně rebelové, jejichž útoky jsou čím dál častější a nabírají na síle. Teď ještě ke všemu vymysleli nový plán, jak uspíšit svrhnutí monarchie, a ztráty na lidských životech rapidně rostou. A kdyby toho náhodou bylo na Americu pořád málo, ještě má svou rodinu v páté kastě, o kterou se musí strachovat. 

První jsem měla už pár měsíců v knihovně, ale stále jsem se k ní nějak nemohla dostat. Neměla jsem čas, ale zároveň se mi do ní ani nijak zvlášť nechtělo, protože zatímco Selekce se mi opravdu hodně líbila, Elita mě docela zklamala. Považuju ji pouze za výplňový díl, který autorka napsala jen proto, aby sérii natáhla. Zdál se mi zbytečný a opravdu jsem na další autorčinu knihu neměla náladu. Teď jsem si ale řekla, že přišel ten správný čas.

Po Elitě to bylo vážně skvělé počteníčko. Celá série se v mých očích vyhoupla zase zpátky na výsluní a moc jsem si čtení užívala. America už byla rozhodnutá, koho chce, takže jsem se nemusela otravovat s jejími neustálé se měnícími názory, které mě v předešlém díle docela otravovaly, a zároveň došlo konečně i na nějakou tu akci, což mě vždycky baví.

Závěrečný díl původní trilogie mě tedy rozhodně nezklamal. Užila jsem si ho, bavila jsem se, smála se a i jsem se málem rozbrečela (nejsem zrovna dojímací typ, takže k tomu nakonec nedošlo, ale nechybělo málo a Kiera by mě dostala!), protože konec mi vskutku zlomil srdce. Jsem zvědavá na novely a na to, jak to celé bude pokračovat, i když už jsem se svého vysněného konce dočkala.

Úryvek:
„Dobře,“ přitakala Anne. „Teď musíte jít všichni na chodbu, potřebuju prostor. Slečno Marlee, vy tady můžete zůstat.“
Marlee souhlasila. „Slibuju, že se ti tady nebudu plést, Anne.“
Jako první odešel Avery a hned za ním se vlekl Aspen. Maxon opustil místnost jako poslední a pohled v jeho očích mi připomněl den, kdy jsem mu řekla, že vím, co je hlad. I tehdy byl smutný a štvalo ho, že to nemůže nijak změnit.
Dveře se zabouchly a Anne neztrácela čas. V rychlosti připravila všechno, co bylo nutné, a natáhla se k Marlee pro láhev.
„Pijte,“ nařídila mi, když mi nadzvedla hlavu.
Obrnila jsem se. Alkohol mě škrábal v krku, až jsem kvůli kašli musela několikrát přestat pít, ale nakonec se mi povedlo dostat do sebe pořádnou dávku, která podle mé hlavní komorné stačila.
„Teď tohle,“ řekla a podala mi složený malý ručník. „Zakousněte se do něj, až to bude bolet.“
Přikývla jsem.



Email This Share to Facebook Share on Google Plus Share to Twitter Pin This



6 komentářů:

  1. Skvělá recenze! :)
    První mám doma a nemůžu se dočkat až se k ní dostanu,ale musím to vydržet až na Březen :-D :)
    Ale tvá recenze a ten úryvek!Nejradši bych si to přečetla teď hned :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :) Ty máš nějaký plán na knihy? Přesně rozplánované, co budeš jaký měsíc číst? :D To je super! Ale já bych to nevydržela :D

      Vymazat
  2. Přesně, daleko lepší než Elita. Docela jsem se toho bála, ale První byla úžasná :) Konec se mi zdál trochu uspěchaný, ale taky jsem uronila slzičku, jinak to nešlo :D Jsem zvědavá na další díl s Eadlyn :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jako po Elitě to byl rozhodně zážitek, ale první díl se mi stejně líbil nejvíc :) A jo, taky jsem zvědavá, jak to bude s jejich dcerou :)

      Vymazat
  3. Taky si myslím, že První je daleko lepší, než Elita, jsem zvědavá na pokračování. Tak schválně, jestli se dokopu k tomu přečíst si to v aj dříve, než to vyjde u nás :D

    OdpovědětVymazat

Máš-li něco na srdci či na jazyku, střílej. Za každý komentář budu vděčná, beru i kritiku ;)