Autor: John Flanagan
Žánr: Fantasy
Díl: Hraničářův učeň #5
Počet stran: 436
Rok vydání: 2014
Nakladatelství: Egmont

Anotace: Skandijský oberjarl Erak podnikne nájezd na pobřeží pouštní země Aridy, přitom však padne do zajetí. Erakův zástupce Svengal se obrátí o pomoc do Araluenu a Halt a Will se nabídnou, že vyplují se Svengalem do Aridy a přivezou za Eraka výkupné. Má-li však být jejich cesta úspěšná, potřebují s sebou mít osobu z královského rodu, a tak princezna Kasandra – nebo Evanlyn, jak ji zná Will – přemluví svého otce, aby jí dovolil odplout s nimi na jih. K výpravě se ještě připojí Horác a Gilan, aby byla dostatečně zajištěna princeznina ochrana. Ale dostane se naše šestice statečných přes poušt’, kterou obývají znesvářené kmeny a kde jí na každém kroku hrozí neznámá nebezpečí, k Erakovi včas?

Mladíček Will je učedníkem prošedivělého hraničáře Halta již pátým rokem a jeho závěrečné zkoušky, po kterých by se z něj měl stát plnohodnotný samostatný hraničář s vlastním lénem, se kvapem blíží. Will si to uvědomuje, a i když si je vědom toho, že už umí neskutečně mnoho věcí, převažují v něm obavy. Nedokáže si totiž zabránit v porovnání sebe sama se svým učitelem, kterému se ani náhodou nemůže rovnat, a tak má strach, že na řízení a strážení celého území nemá. Teď ovšem musí jít jeho starosti na chvíli stranou – čeká na něj totiž důležitá výprava.

Skandijský oberjarl Erak se v předešlých týdnech vydal se svou posádkou na nájezd do pouštní země Aridy. Tam však vinnou zrady padl do zajetí a jeho posádka byla propuštěna, aby sehnala výkupné a následně svého vůdce vyplatila z vězení. Erakův přítel Svengal se proto vydal za králem Duncanem do Araluenu, spojencem Skandie, aby ho požádal o půjčku. Pro takovou vysokou platbu je však nutné, aby platbu zprostředkoval někdo, kdo je oprávněn používat královskou pečeť, a tak tento úkol připadne králově dceři Kasandře/Evanlyn.

Aby král zajistil princezně dostatečně velkou bezpečnost, kromě skandijské lodí posádky a Svengala, ji do Aridy doprovodí právě Will se svým učitelem Haltem, hraničář Gilan a rytíř Horác. Záchrana jejich přítele ovšem nebude tak snadná, jak se zpočátku zdá. Někdo Eraka zradil, takže je velmi pravděpodobné, že ať už to byl kdokoliv, nebude chtít Erakův návrat do Skandie dopustit…

Hned na začátku knihy na čtenáře čeká pořádný šok týkající se Haltova osobního života. Když jsem se k němu pročetla, skončila jsem naprosto beze slov, jak moc nečekané to bylo. Právě tento začátek mě velmi potěšil, protože tím, že je celý Hraničářův učeň napsán spíše pro mladší čtenáře a autor se v sérii drží jedné stále stejné šablony, příběh se v podstatě hned od úvodu stává hodně předvídatelným, takže mi udělalo velkou radost, že mě autor zvládl takhle mile překvapit. Ovšem i bez tohoto šokujícího zvratu bych určitě četla s nadšením, protože celá série je tak neskutečně čtivá, že mi na nějaké předvídatelnosti absolutně nezáleží, jak moc mě to baví.

Musím se ovšem přiznat, že s první polovinou knihy jsem měla trochu problém. Ne kvůli tomu, že bych se snad do příběhu nemohla začíst nebo mě nebavil, protože jsem i teď byla hned od prvních slov chycená v autorových sítích, ale tentokrát pro mě byla první polovina trochu pomalejší než v předchozích dílech. Četla jsem opět se zaujetím, ale zároveň i lehkým zklamáním, protože jsem doufala, že mě Výkupné za Eraka strhne a až do konce nepustí, jako tomu bylo už dřív. Ve druhé polovině ale nastal obrat a já opět četla Hraničářova učně, jakého jsem znala. Takže i když to nebylo hned od začátku, stejně jsem se nakonec dočkala té nesmírně vtipné, milé, akční a dobrodružné cesty, při které naprosto zapomínám, kolik mi je let.

Měla jsem velkou radost z návratu Eraka a Svengala, které jsem si v minulém díle moc oblíbila, a mrzelo mě, že žijí tak daleko od Araluenu, kde se zdržující hlavní hrdinové série. Bála jsem se, že se s nimi už znovu nesetkám, takže mě opravdu hodně potěšilo, když jsem zjistila, že se vyskytují i tady. Tento díl byl tak všeobecně uspokojující, co se týče výskytu oblíbených postav. Užila jsem si spoustu scén s Willem, Haltem, Horácem, Evanlyn a dokonce se i vrátil Gilan, který mi už hodně chyběl, takže jsem si opravdu nemohla stěžovat. Za ten pomalejší začátek sice tentokrát musím strhnout jednu hvězdičku, ale jinak si série i nadále udržuje vysokou kvalitu a já už se nemůžu dočkat, co přinesou další díly.

Byla to skupina obchodníků z Al Šaby a všichni do jednoho byli pobiti.
Když jezdci vklusali mezi supy, velcí černí ptáci nechali hodování a za líného mávání křídel se vznesli do vzduchu. Halt pokynul Evanlyn a Horácovi, aby se drželi vzadu. Oni s Gilanem sesedli a společně se Seletinem procházeli mezi těly.
Lidé i zvířata byli pobiti a potom v nějakém nesmyslném záchvatu šílenství rozsekáni. Stěží se našlo tělo, které by mělo jen jednu smrtelnou ránu. Vaky s nákladem byly roztrhané a jejich obsah rozházený po zemi. Vše, co mělo nějakou cenu, zmizelo. Dravci pak hrůzné dílo dokonali.
„Kdy se to stalo, co myslíš?“ zeptal se Halt. Seletin se rozhlédl kolem, jeho obvykle klidná tvář byla zdrcená a potemnělá zlostí.
„Řekl bych, že dnes ráno,“ odpověděl a Gilan, klečící vedle jednoho z těl, to kývnutím Haltovi potvrdil.
„Velké šelmy jako kočky a šakali se k nim ještě nedostaly,“ vysvětloval Seletin. „Mají ve zvyku připlížit se v noci, takže to muselo být dnes krátce po úsvitu. A supi se stále ještě slétávají.“
Zatímco Seletin hovořil, Halt se vzdálil a pozorně obhlížel místo události. Seletin pohlédl vzhůru, kde nad nimi pomalu kroužili černí ptáci, lehce plující v proudech teplého vzduchu, který stoupal z pouště.