Název: Halt v nebezpečí
Autor: John Flanagan
Žánr: Fantasy
Díl: Hraničářův učeň #9
Počet stran: 432
Rok vydání: 2014

Anotace: Pronásledování zločinců může být smrtelně nebezpečný úkol - dokonce i pro hraničáře. Halt, Horác a Will sledují Tennysonovu stopu z Clonmelu přes Piktu až do Araluenu. Falešný kazatel se svými nohsledy unikl v Hibernii spravedlnosti a Halt nechce dopustit, aby se totéž stalo znovu. V Hibernii porazil Will jednoho z Tennysonových genoveských nájemných vrahů - jenže ještě dva zůstali naživu. Bude Willovo a Haltovo mimořádné lukostřelecké umění stačit na to, aby je zachránilo před úkladnými vrahy? Nebo má Willův učitel před sebou svůj poslední boj?

Will, Halt a Horác se vrací z Hibernie zpátky domů – do Araluenu, aby pronásledovali Tennysona a jeho několik nejvěrnějších Nezasvěcených, kteří jim v Clonmelu upláchli a rozhodli se znovu zavítat do země, která je před několika lety vyhnala. A protože v Araluenu cestují po zapadlých krajích, naši dva hraničáři s Horácem nemají čas ani možnosti shánět si posily. A tak se za touto nebezpečnou náboženskou sektou vydávají sami, aby je zastavili dřív, než znovu infikují jejich domov a získání nové stoupence. Jak už se přesvědčili v Clonmelu, Tennyson je velmi zdatný řečník, který nemá s oblbováním lidí sebemenší potíže.

Jenže jakmile se Tennyson dozví, že má tuto araluenskou trojku, která mu tolik zavařila v Hibernii, až kvůli ní musel uprchnout ze země, za patami, rozhodně je nenechá jen tak ho dohonit. Ve svých službách má stále dva genoveské nájemné vrahy, kteří v Hibernii ztratili svého třetího kolegu po tom, co ho Will zabil, a v žádném případě se nezdráhá jejich služeb opět využít. A tak zatímco se Will, Halt a Horác snaží Tennysonovu skupinu dotáhnout, dva schopní vrahové se otáčejí a jedou jim naproti s cílem zbavit se jich jednou provždy. A protože jsou ve svém řemeslu více než dobří, naši tři hrdinové budou mít opravdu co dělat, aby ze střetu s nimi vyvázli živí.

Vzhledem k názvu knihy je více méně jasné, kdo ten střet odnese nejvíc, ale jak to s Haltem, Willovým učitelem a tak trochu i jeho náhradním otcem, dopadne, to už je jasné méně. Na čtenáře tím pádem čekají velmi krušné chvilky. Zpočátku si budou kousat nehty a říkat si, kdy už se s Haltem, jak napovídá samotný název knihy, něco stane, a pak zase budou stresovat, jak to s ním dopadne a jestli přežije. Halt je totiž bez dohadů jednou z nejoblíbenějších postav série, takže si autor nemohl vybrat postavu, o jakou by se čtenáři báli víc než o něj.

Mezi tímto a předešlým dílem jsem měla rovnou několikaměsíční pauzu, protože ve školním roce čtení vlastních knih moc nezvládám a jsem zavalená hlavně čtivem do školy. Teď mám konečně prázdniny a musím říct, že jsem je nemohla odstartovat lepší knihou. Možná to bylo i tím, že jsem na pokračování čekala tak dlouho a vypěstovala si mezitím absťák, ale Halt v nebezpečí byl zatraceně skvělým dílem! Rozhodně ho řadím mezi tři nejlepší, co se v sérii zatím objevily.

Stále se jedná o sérii psanou převážně pro mladší čtenáře, takže mě v knize nic moc nedokázalo překvapit, poněvadž jsem každý další autorův krok předpokládala. Ale navzdory tomu jsem byla po celou dobu čtení pořádně napnutá a nedočkavě otáčela stránku za stránkou. John Flanagan má nesmírně návykový a čtivý styl psaní, který zkrátka musí polapit každého. Halt v nebezpečí byl mimo jiné i náramně vtipný. Humor se sice objevuje v každém díle, ale tentokrát se mi zdálo, že je ho tam ještě víc než obvykle. Po předešlém díle, který mi (zatím) přišel nejslabší v celé sérii, jsem si tímto velmi zlepšila náladu.

„Vidíš něco?“ tlumeně se zeptal Halt.
Will zavrtěl hlavou a jeho oči stále těkaly.
„Ani já ne,“ řekl Halt. „Ale to neznamená, že tu nejsou.“ Pohlédl nahoru na strom, za nímž se ukrývali. Byl docela vysoký, stál tady déle než jeho sousedé.
„Vylez na ten strom a podívej se,“ rozhodl a pak dodal: „Drž se přitom na téhle straně kmene.“
Will se na něj zazubil. „Já nejsem včerejší.“
Halt povytáhl obočí. „Možná nejsi. Ale dneska mohlo být po tobě, kdybych tě byl před pár minutami nechal, abys vyběhl ven z lesa.“
Na to Will nenašel žádnou odpověď. Zvedl hlavu, vybral si vhodné záchytné body pro ruce a nohy a hbitě šplhal do koruny stromu. Šplhání mu šlo vždy výtečně a stačilo pouhých několik vteřin, aby se dostal do výšky přes třicet stop nad zemí. Ze své pozorovatelny měl jasný přehled po okolí.
„Nikde nic,“ oznámil tiše.
Halt zabručel. „Dá se tam nahoře najít vhodné stanoviště ke střelbě?“