Název: Projekt Alfa - V pasti
Žánr: Fantasy, Young adult
Díl: Projekt Alfa #1
Počet stran: 272
Rok vydání: 2016
Nakladatelství: Fragment

Anotace: Strhující příběh dospívající hrdinky plný zvratů, akce a nových odhalení. Layla celkem klidně proplouvá životem. Studuje taneční školu a jediné problémy, které řeší, jsou úkoly a otravná spolužačka. Jednoho dne však zkolabuje. Sama a zmatená se ocitne v nemocnici. Doktoři netuší, proč skoro zemřela a co se jí vlastně stalo. Rychle se zotavuje, její smysly se však nepřirozeně zostřují. Když je rozrušená, začínají se kolem ní dít podivné věci. Když se ji z nemocnice pokusí odvést neznámy muž, její svět se obrátí vzhůru nohama. Je vržena do víru událostí, které od základů změní její život. Co se děje s jejím tělem? Proč se musí skrývat a bát se o svůj život?

Layla doteď byla naprosto obyčejnou studentkou taneční školy a řešila normální starosti, jaké mají všechny dívky v jejím věku. Soustředila se hlavně na tanec, ve kterém se chtěla neustále zlepšovat, vypořádávala se s rivalitou mezi ostatními tanečnicemi, podnikala různé aktivity se svou nejlepší kamarádkou Georgií a od té doby, co se před několika lety s matkou konečně přestaly stěhovat z místa na místo, zkrátka v klidu proplouvala životem. Až doteď.

Jednoho dne totiž z ničeho nic zkolabuje a skončí v ohrožení života v nemocnici. Když se po několika dnech probere z kómatu, je slabá jako moucha a její plačící matka jí oznamuje, že ji musí na chvíli opustit a ať za žádných okolností neopouští nemocnici. Než se Layla stačí vzpamatovat, objeví se neznámý muž, který se ji pokusí unést. I přes její neskutečnou slabost se jí však nakonec podaří utéct a před svým skoro únoscem se schovat.

Lidé snažící se ji najít a chytit ovšem nejsou to jediné, co je v jejím životě najednou jinak. Layla si velmi brzy uvědomí, že s ní něco není v pořádku… Její smysly se jí najednou až nadlidsky zlepšily, při větším fyzickém vypětí krvácí z očí, až nehezky slábne a všechno nasvědčuje tomu, že umírá. Její matka navíc zmizela beze stopy a tak se Layla musí spolehnout pouze sama na sebe, pokusit se udržet se v bezpečí a hlavně najít odpovědi na všechny své otázky…

Kolem této knihy jsem se motala už od jejího vydání a říkala si, že bych si ji možná jednou přečetla. A to jednou přišlo právě teď. Laylu jsem si oblíbila velmi rychle, protože je to taková ta vtipná sarkastická hrdinka, která chrlí jednu hlášku za druhou a nenechá si nic líbit, což já rozhodně můžu. Místy mi sice ty hlášky a silácké řeči přišly tak nějak násilně vytvořené a zbytečně navíc, ale nebylo to nijak zvlášť často, takže s hlavní hrdinkou jsem opravdu spokojená.

Co se týče samotného příběhu, tak začátek kopíruje takovou tu typickou šablonu většiny „young-adultovek“. Mladá holka, středoškolačka, která byla doteď naprosto normální najednou zjistí, že je všechno úplně jinak, a je vhozena do obrovského víru nebezpečných událostí. Už v minulosti jsem se však u jedné recenze zmínila, že vzhledem k tomu, že na podobných příbězích začínala každá pisatelka (v tomto případě rovnou spisovatelka), tak s tím u autorových prvotin nemám sebemenší problém. Protože tohle je zkrátka příběh, na jakých se většinou lidé rozepisují.

Druhá polovina knihy už se ale od předem zajetých kolejí trochu odklonila. Layla totiž nezjistila, že je čarodějka, vlkodlak, potomek, co má zachránit svět, ani nic podobného. Lenka Dostálová sáhla po úplně jiném schématu, které už sice několik let figuruje ve filmovém a seriálovém průmyslu, ale v knihách je spíše novinkou, takže jeho výběr rozhodně chválím a oceňuju.

Avšak i přesto, že se mi hlavní hrdinka moc líbila a téma příběhu mě zaujalo, nějak jsem se do knihy za celou dobu nedokázala začíst. Stále jsem čekala na chvíli, kdy mě strhne vlna, která mě příběhem pronese až do zdárného konce, ale bohužel se tak nestalo. Ať jsem se snažila, jak jsem se snažila, knihu jsem četla trhaně, protože jsem ji nedokázala správně „uchopit“. Možná to bylo tím, že jsem ji četla v hektickém období před zápočtovým týdnem, ale spíš si myslím, že už prostě začínám být na tyto příběhy stará. Věřím, že kdyby mi bylo čtrnáct, byla bych naprosto unešená a knihu nedokázala dát z ruky, ale dnes to pro mě byl spíš jen lepší průměr. Určitě jsem ráda, že jsem se ke knize dostala, ale ke čtení bych ji doporučila spíš mladším čtenářům, než jsem já.

„Musím uznat, že jsem ohromen,“ ozval se Serov a já se otočila, abych mu mohla čelit. Georgia stála hned za mnou. „Možná, že budeš pro naši věc užitečnější, než jsem si myslel.“
„Sklapni!“ zasyčela jsem na něho. „Využít moji kamarádku jen proto, abys mě sem nalákal a mohl mě vydírat, bylo pěkné podlé. To nemáš dost odvahy, aby ses mi postavil sám?“
„Věř mi, že bych nepotřeboval nikoho na to, abych tě chytil,“ odpověděl Serov se zkřivenou tváří. „Ale můj zaměstnavatel nemá čas čekat na svoje zboží.“