Autor: John Flanagan
Žánr: Fantasy
Díl: Hraničářův učeň #1
Počet stran: 272
Rok vydání: 2014
Nakladatelství: Egmont

Anotace: Will je na svůj věk malý, ale zato je hbitý a neobyčejně bystrý. Celý život snil o tom, že se stane slavným rytířem jako jeho otec, kterého nikdy nepoznal, ale do bojové školy na hradě Redmontu ho pro malý vzrůst nepřijmou. Místo toho se dostane do učení k Haltovi, tajemnému hraničáři, jehož záhadnou schopnost neviditelně se pohybovat lidé přičítají černé magii. Will se postupně učí používat zbraně hraničáře: luk a šípy, saxonský a vrhací nůž, maskovací pláštěnku a houževnatého malého ponyho. Ačkoli Will nemá meč ani velkého koně, po kterých tolik toužil, zjistí, že dobrý hraničář je pro království stejně důležitý jako slavný rytíř.

Will je patnáctiletý sirotek, který byl spolu se čtyřmi dalšími kamarády vychováván v opatrovně na hradě Redmont. Právě teď nastal čas, aby si všech pět dětí zažádalo o učení u jednoho z hradních mistrů. Will se odjakživa toužil dostat do bojové školy a jednoho dne se stát rytířem v králových službách. Tento jeho sen má ale jeden výrazný problém – Will je malý. A to opravdu hodně. I dívky jeho věku jsou vyšší a objemnější než on a bojový mistr si do svého učení zásadně bere pouze velké a silné hochy, kteří mají naději zvládnout namáhavý několikaletý výcvik.

Hlavní hrdina se ovšem nevzdává naděje, že se mu bojového mistra přeci jenom podaří přesvědčit, a skutečně si zažádá o možnost cvičit se u něj. Ale teprve až když je jeho žádost zamítnuta, si Will naplno uvědomí, že mu jeho drobné vzezření maří všechny šance. Ze stejného důvodu totiž skončí odmítnut i u mistrů dalších oborů a zásadně mu hrozí, že skončí jako pracovník na poli, kam jsou posíláni všichni nevybraní učedníci. V tu chvíli ale zasáhne Halt – tajemný a tichý hraničář, kterého se veškeré obyvatelstvo z okolí děsí a špitá si o jeho magických schopnostech znenadání mizet a zase objevovat – a nabídne, že z Willa učiní svého učně.

Ten se sice stejně jako všichni ostatní Halta bojí, ale aby nemusel otročit na poli, nakonec souhlasí. A v tu chvíli jeho život nabere naprosto jiné obrátky, než kdy čekal. Hraničáři jako správní zvědi musí vědět o všem, co se v království šustne, takže se Will učí nenápadnému a tichému přesouvání z místa na místo, střelbě z luku, boji s hraničářskými noži a postupem času si čím dál víc uvědomuje, že schopnost neviditelnosti, jak se všude tvrdí, Halt opravdu neovládá. On se zkrátka jen umí pohybovat tak šikovně, že si ho nikdy nikdo nevšimne… A právě to je teď Willova budoucnost.

Série Hraničářův učeň je u nás i ve světě velmi populární a vychvalovaná. Já sama si ji plánovala přečíst už několik let, ale teprve teď na to skutečně došlo. A zklamaná rozhodně nejsem. Dostala jsem přesně to, co jsem čekala, a snad i něco víc. Will je naprosto zlatý hlavní hrdina, se kterým musíte sympatizovat od úplného začátku. Budete se s ním smát, budete s ním brečet a budete s ním (i jeho samotného) milovat.

Rozvaliny Gorlanu jsou prvním dílem z dvanáctidílné série, takže se dá už předem předpokládat, že v něm půjde hlavně o představení všech postav, světa, ve kterém hlavní hrdinové žijí, a samozřejmě samotné zápletky, která se s největší pravděpodobností bude táhnout celou sérií. Přesně o takový úvod se skutečně jedná, ale nudit se při něm čtenáři rozhodně nebudou. Willův výcvik v sobě totiž skýtá spoustu potenciálu, který autor v žádném případě nenechal ležet ladem, a navíc si pro čtenáře na konci připravil pořádně akční podívanou, při jejímž čtení vám bude připadat, jako byste byli přímo na místě spolu s přítomnými postavami.

Kniha je psaná velmi jednoduchým stylem, což potvrzuje zařazení knihy do fantasy žánru pro děti, ale po přečtení se opravdu nedivím, že si sérii oblíbilo i tolik dospělých čtenářů. Ten příběh vás totiž chytne a až do konce nepustí. Je v něm dobrodružství a hlavně tolik vtipu, o který se stará především sarkastický Halt, že se v konečném výsledku knihy hodí pro ty dospělé snad víc jak pro děti. Já jsem ze série opravdu nadšená a už se nemůžu dočkat, až v ní budu zase pokračovat.

„Halte?“ začal znovu.
Hraničář vzdychl.
„Co je zas?“ zavrčel. Jeho tón rozhodně nepovzbuzoval k další otázce. Will se přesto osmělil.