Název: Třpytný dvůr
Žánr: Young adult
Díl: Třpytný dvůr #1
Počet stran: 480
Rok vydání: 2016
Nakladatelství: Domino

Anotace: Třpytný dvůr: škola a zároveň výnosný podnik. Přicházejí sem chudé dívky z celého Osfridu, aby se zdokonalily ve finesách společenského chování. Jedině tak budou moci uzavřít sňatek s bohatým a mocným mužem z Adorie, Nového světa. Hraběnka Adelaide se tomuto pravidlu vymyká, ta už díky svému původu vybrané způsoby ovládá. Přesto přichází do Třpytného dvora přestrojená za služku, aby později mohla v Adorii začít nový život. Daří se jí utajit svou identitu před všemi, jen ne před okouzlujícím Cedrikem Thornem, synem bohatého majitele Třpytného dvora. Když Adelaide zjistí, že také Cedric skrývá velmi nebezpečné tajemství, společně vymyslí plán, jak z jejího podvodu vytěžit maximum. Komplikace na sebe ale nenechají dlouho čekat – nejprve je třeba překonat zrádné moře mezi Osfridem a Adorií, kde pak Adelaide padne do oka budoucímu guvernérovi. A jako by to všechno nestačilo, mezi Adelaide a Cedrikem to pořádně jiskří – a pokud toto jiskření přeroste v plamen, hrozí Třpytnému dvoru skandál a oni dva budou vyhnáni do divoké nezmapované země...

Elizabeth Witmorová, mladá hraběnka z Rothfordu, se právě nachází v tísnivé situaci. Její rodiče svým podnikáním ztratili téměř všechny úspory, a tak po jejich smrti začaly Elizabeth rapidně ubývat finance. Její babička se jí proto pokouší za každou cenu sehnat bohatého ženicha, který by se o ně obě postaral. Jediným problémem ovšem je, že se svět zmítá v ekonomické krizi, takže i svobodní pánové dávají raději přednost zajištěným manželkám. A protože Elizabethina babička odmítá svou vnučku provdat za sice bohatého, ale neurozeného podnikatele, sáhne po poslední možnosti – Elizabethině bratranci, který by svatbou získal přístup do vyšší sorty společnosti.

Hlavní hrdinka si však svého bratrance vzít odmítá – to raději přijde o svůj titul, peníze i vliv, než by dobrovolně takto klesla. A to taky udělá… Pod jménem své komorné Adelaide uteče a pod rouškou noci zavítá na Třpytný dvůr, podnik mužů Thornových, kteří nabírají krásné mladé neurozené ženy, jež by si rády polepšily. Během roku je naučí etiketě, tanci, hudbě a následně je přepraví přes moře do Adorie, Nového světa, do kterého míří podnikatelé a zlatokopové, kteří chtějí na novém kontinentě zbohatnout. Protože je cesta přes moře úmorně dlouhá a zrádná, moc žen tam muže nenásleduje, a tak se v Adorii dívky z Třpytného dvora vždycky velmi rychle a snadno uchytí a okouzlí bohaté pány, co si je od Thornů rádi odkoupí, aby si je vzali za manželky.

Adeilade se vzhledem ke svému původu nic takového učit nemusí, ale aby zapadla a svou skutečnou identitu utajila, bude si muset hrát na obyčejnou dívku bez vzdělání. Jediný, před kým své schopnosti utajit nedokáže, je Cedric Thorn, syn majitele Třpytného dvora, který se nakonec rozhodne Adelaide pomoci a přistoupí na její hru. Vše se ale pořádně zkomplikuje, když se mezi Adelaide a Cedrikem začnou rodit víc než jen přátelské city. Zvlášť proto, že se o Adelaide zajímá sám guvernér z Nového světa a Cedrikův otec očekává, že od něj za ni dostane pořádný balík peněz…

Třpytný dvůr, nová série od bestselerové autorky Richelle Mead, konečně vyšla na světlo i u nás. A je něčím úplně jiným, než na co jsme byli od Richelle doteď zvyklí. Richelle je zarytá milovnice fantasy, takže se v každé její sérii objevují buď přímo nadpřirozené postavy, nebo alespoň nadpřirozené síly či světy. Tentokrát nečekejte ani jedno. Třpytný dvůr je sice postaven na fiktivním světě, ale i přesto, že si názvy měst a kolonií autorka vymyslela sama, hned na první pohled je vidět, že se silně inspirovala naším světem v minulých stoletích. Adorie je vlastně Amerikou, do které mířili Britové za lepším životem a možností svobodně vyznávat svou víru, takže by se dalo říct, že Richellin nový svět vlastně ani vymyšlený není. Co se týče fantasy prvků, tak ty tam nejsou žádné, což je u ní rozhodně nezvyk.

Kromě absence fantasy linie se v knize nevyskytuje ani tolik akce, na jakou jsou v případě Richelliných knih čtenáři zvyklí. Nejsou zde žádné velké bitvy a hlavní hrdinka ani zdaleka není akční „badass“ hrdinkou, jako byla kupříkladu Rose ve Vampýrské akademii. Ale i navzdory tomu je to stále ta stará dobrá Richelle Mead. I bez dechberoucích scén, které vám rozproudí krev v žilách, se do knihy ponoříte tak, že nebudete moct přestat. Příběh je totiž nesmírně čtivý a Adelaide je rozhodně schopná ho utáhnout, aniž by musela nakopávat jeden zadek za druhým. Takže se opravdu není čeho bát.

Navíc i bez akčních scén je kniha velmi napínavá a emocionální. V Adorii na Cedrika s Adelaide čeká spousta problémů, se kterými se budou muset poprat, takže na nudu nebude ani během těch skoro pětiset stran čas. Já jsem opravdu spokojená a moc se těším na pokračování, které sice už nebude o Adelaide, protože její dějová linie byla uzavřena, ale velmi jsem si oblíbila i její dvě nejlepší kamarádky, o kterých budou zbývající dva díly, takže jsem opravdu zvědavá, jak si povedou ony. Richelle si zkrátka i nadále upevňuje svou pozici mojí nejoblíbenější autorky.

Když se před námi objevil dům U Vistárií, myslel zjevně Cedric na totéž co já. Zastavili jsme se na okraji upraveného pozemku a on se na mě podíval. „Co budeš dělat s Warrenem?“
„Já nevím. Ani trochu se mi za téhle situace nechce si ho vzít, ale…“
„Tak to nedělej,“ řekl rozhodně. „Tohle mi stačilo.“
Opatrně jsem se na něj podívala. „Co chceš dělat?“
„Budu tě před ním chránit. Nebudu mu sjednávat schůzky a tobě budu nabízet místo něj další muže. Třeba se ti zalíbí někdo jiný.“
Možná měl pravdu, ale takhle vedle něj jsem o tom pochybovala. Protože najednou jsem si byla naprosto jistá, proč mi každý gentleman, se kterým jsem se za poslední týden seznámila, připadá tak nevýrazný. Každého jsem totiž srovnávala s Cedrikem a s tím nikoho srovnávat nešlo.
„Tvému otci se nebude líbit, když Warrena vyšachuješ,“ varovala jsem ho. „Bude se s tebou hádat.“
„Asi ano. Ale nezapomeň, že volba je na tobě. Můžeš si vybrat někoho jiného… kdo na tebe nebude znát žádné tajemství, i když třeba nebude mít tolik peněz.“

Megaknihám za poskytnutí recenzního výtisku děkuju,