8. února 2015

Název: Zbabělci
Žánr: Román
Počet stran: 380
Rok vydání: 1966
Nakladatelství: Československý spisovatel

Anotace: Děj románu se odehrává ve východočeském maloměstě Kostelci, jehož předlohou bylo autorovo rodiště Náchod. Je zde zachycen konec druhé světové války – konkrétně květnový týden roku 1945.
Události jsou líčeny z pohledu ústřední postavy a zároveň vypraveče Dannyho Smiřického. Danny je bývalý gymnazista, pracuje v kostelecké továrně a ve volném čase hraje se svými přáteli v amatérské jazzové kapele jako saxofonista. Zažívá lásku k Ireně, účastní se „revoluce“, jejímž střediskem je kostelecký pivovar. Danny se také podílí na zničení německého tanku a je svědkem vražd zajatých Němců, které jsou páchány v pivovaru.
Danny působí jako suverénní, domýšlivý a cynický mladík. Pouze takto ale utajuje své pravé vlastnosti – velkou vnímavost a citlivost. Nelíbí se mu pokrytecký měšťácký život, z něhož uniká díky společnosti svých přátel a jazzové hudby. Na jeho postavě chtěl autor zachytit atmosféru posledních válečných dnů tak, jak ji prožívala tehdejší mládež.
(zdroj: databáze knih)

Recenze:
Zbabělci jsou román, který sice vyšel dříve než Prima sezóna, ale dějově na ni navazuje. Proto jsem si taky nejprve přečetla Prima sezónu a teprve potom sáhla po Zbabělcích. Z prvního dobrodružství středoškoláka Dannyho Smiřického jsem byla nadšená, proto jsem se taky na Zbabělce hrozně těšila. Jenomže mě zasáhlo lehké zklamání.

Prima sezóna byla perfektní oddechovka s krásným uvolňujícím humorem, zatímco Zbabělci probíhají na sklonku 2. světové války a celou knihou prostupují hrůzné události, které se během těch let válčení udály. Já samozřejmě chápu, že příběh, který je z období války, autor nemohl napsat vtipně, to by bylo nemožné, protože na válkách není vtipného nic, ale i tak si nemůžu pomoct a musím říct, že jsem zkrátka po Prima sezóně čekala něco trochu jiného.

To ale samozřejmě neznamená, že je ta kniha špatná, to chraň bůh! Zbabělci se mi líbili a na rozdíl od Prima sezóny jsou v maturitním seznamu naší školy, takže jsem sfoukla dvě mouchy jednou ranou – přečetla jsem si hezkou knížku a zároveň udělala čárku na vlastním seznamu maturitní četby. Je to hlavně z toho důvodu, že právě tento román má mnohem vyšší literární hodnoty než soubor povídek, ale já se u knížky radši bavím, než abych četla něco, co je podle všeho národní skvost.

Celými Zbabělci prostupuje strach z blížící se fronty ustupujících Němců, kteří se snaží utéct zpět do Německa, ale po cestě stále bojují a právě se blíží ke Kostelci, Dannyho městu. Danny je ovšem kluk k pohledání, protože se na Němce těší a už se nemůže dočkat chvíle, kdy si vezme do ruky zbraň. A jeho kamarádi jsou na tom podobně. Díky tomu se v knize přeci jenom najdou vtipné scény, protože když jsou hoši pospolu, vtípků se nebojí.

Co mi na knize ale pořádně vadilo, byly německé výrazy. Těch tam bylo na můj vkus až příliš – a většina nepřeložená. No a vzhledem k tomu, že já zvládnu v němčině vyžbleptnout tak maximálně guten tag, dost mě to štvalo. Chápu, že ve chvíli, kdy pan Škvorecký tuhle knížku napsal, uměl německy skoro každý, ale i tak mohl myslet na ty, co tenhle jazyk neovládají, a dát tam alespoň překlad, když už tam tu němčinu musel dát. Takhle jsem si sice početla úchvatné věty v němčině, ale neměla jsem tušení, co vlastně čtu. Vzhledem k další vlně vracejících se vojáků – tentokrát i z Anglie, se v příběhu objevovala taky angličtina, ale s tou jsem problém neměla  - rozuměla jsem všemu. Ovšem ta němčina mě fakt vytáčela!

 

 



Email This Share to Facebook Share on Google Plus Share to Twitter Pin This



6 komentářů:

  1. No, tak já to mám s Prima sezonou a Zbabělci přesně obráceně :-D. Zběbělce miluju, Prima sezona mě lehce zklamala (a o Tankovém praporu, kde Danny též figuruje, už raději ani nemluvě). Na Zbabělcích jsem si totiž zamilovala Dannyho myšlenkové pochody vážnějšího rázu, které v sezoně prostě postrádám. Takže ohledčenost Prima sezony oceňuji až s odstupem :).
    Renča

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já zase s odstupem času oceňuju Zbabělce :) Je to opravdu vynikající dílo, ale protože já mám na knihách nejradši humor, Prima sezóna se mi zkrátka líbila o stupeň víc. Tankový prapor jsem nečetla a ani nevím, jestli někdy budu, slyšela jsem ze všech stran, že je to dost zklamání oproti těmto dvěma románům ;)

      Vymazat
    2. Ano, Tankový prapor zkrátka se Zbabělci a Prima sezonou moc dohromady nejde. Už jen proto, že není psán v ich formě, takže jsme připraveni o všechny Dannyho myšlenkové pochody, mnou tak milované.
      Nedočetla jsem ho, ale možná mu zkusím dát ještě někdy šanci...
      "Kde jsi, Danny ze Zbabělců a tvoje myšlenky tak podobné mým? Zbyl z tebe jen rotný Smiřický..."
      - tak to je moje charakteristika Tankového praporu :-D
      Renča

      Vymazat
    3. Asi jsi mě definitivně přesvědčila, že Tankový prapor číst nebudu :D

      Vymazat
  2. ...ale teď čtu Mirákl, což je román o 50.-60. letech, opět s Dannym v hlavní roli a ten není vůbec špatný. Sice už je znát, že jej nevypráví ten mladíček ze Zbabělců a Sezony, navíc je tu hned několik časových rovin, takže je to dost zmatečné, nicméně hodně mi to vyvážilo zklamání z Praporu a svým způsobem i Sezony, protože je to opět ten mnou tak oblíbený Danny a jeho sálodlouhé myšlenkové pochody... Navíc musím říct, že knížka obsahuje podle mne zatím nejlepší záznam noci z 20. na 21. srpna 1968, na který jsem kdy narazila, četla jsem tu scénu hned dvakrát...
    Ale musím říct, že mi ohledně postavy Dannyho tahle knížka dost sundala růžové brýle... :D :D. Ale to je možná dobře ;). Navíc mě nakopla zkusit se znovu vrhnout na Prapor...
    Renča

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mirákl jsem taky nečetla, s Dannym mám za sebou zatím jen ty Zbabělce a Prima sezónu. Každopádně nevylučuju, že v budoucnu budu číst něco dalšího. Zvlášť teď, když v září nastupuju do prvního ročníku české filologie, tam se toho bude číst hodně, takže je velmi pravděpodobné, že se ke Škvoreckému opět dostanu :)
      Jinak já ohledně Dannyho růžové brýle nikdy neměla. Nepřipadal mi jako pozitivní hrdina. Sice ani ne jako negativní, spíš takový neutrální, ale zkrátka jsem si o něm vždycky myslela, že je to spíš takový šibal nebo jak to říct :)

      Vymazat

Máš-li něco na srdci či na jazyku, střílej. Za každý komentář budu vděčná, beru i kritiku ;)