27. května 2016

pátek, května 27, 2016
4 komentáře štítky , , , ,
Název: Hostina ledu a ohně: Oficiální kuchařka GoT
Autor: Chelsea Monroe-Cassel a Sariann Lehrer
Žánr: Kuchařka
Počet stran: 240
Rok vydání: 2016
Nakladatelství: Omega
Koupit: e-shop Dobrovský

Anotace: Vždycky jste si říkali, jaké by to bylo, navštívit hostinu na Zimohradu? Přáli jste si podělit se o citronový koláč se Sansou Stark, sníst si masový koláč s Noční hlídkou nebo ochutnat medovníčky spolu s Daenerys Targaryen? Bestseller George R. R. Martin - sága ledu a ohně - a televizní hit HBO Hra o trůny jsou vyhlášené tím, že přivádějí k životu svět Západozemí. Ale jedna důležitá přísada doposud vždy chyběla - pokrmy, na které se vám budou sbíhat sliny a které pomohou dotvořit atmosféru tohoto neobvyklého světa. Nyní podle seriálu, který předefinoval žánr fantasy, vznikla kuchařka, která možná předefinuje vaše večeře... a obědy a snídaně. Průvodce stolováním a zábavou ve stylu Sedmi Království. Vyčerpávající a komplexní průvodce doprovázený pasážemi ze všech pěti knih ságy Ledu a ohně a celobarevnými fotografiemi zaručí, že se vám budou sbíhat sliny. Nezbytnost pro fanoušky senzace a fenoménu jménem Hra o trůny, na který čekaly milióny kručících žaludků po celém světě. A pamatujte - Zima se blíží - tak se nebojte přibrat pár kil.

Recenze:
Ach ano, já – naprostý antitalent na vaření – jsem se přihlásila o recenzování kuchařky. Ale i přesto, že moje vaření je katastrofální, Hru o trůny zkrátka miluju a chtěla jsem ji mít doma. A třeba se díky ní konečně naučím něco ukuchtit.

Hned na začátku vás čeká předmluva George R. R. Martina, takže nebudete ochuzeni ani o jeho geniální psaní. Musím říct, že mě hodně pobavil, když se hned v prvním odstavci přiznal, že vlastně vařit vůbec neumí (ale pssst!).

Nápady na kuchařku z prostředí Hry o trůny se objevovaly už spoustu let. Však ten, kdo zná knihy, ví moc dobře, s jakou chutí se George věnuje popisu jídla, co se nějakému tomu rodu zrovna válí na stole během hostiny. Všechno to ale byly pouze nápady a to až do té doby, než se objevily dvě kamarádky, které se to rozhodly zrealizovat. Hledaly ve středověkých receptech, vymýšleli vlastní a ty staré upravovaly pro dnešní dobu, až dokázaly uvařit nespočet jídel, o kterých se George ve svých dílech zmínil.

A teď se můžete o jejich uvaření pokusit i vy!

V kuchařce najdete skutečně všechny možné pokrmy. Hlavní chody, chleby a buchty, moučníky, nápoje, polévky a dušeniny, saláty a přílohy, sladké a slané koláče nebo třeba snídaně. Je tam skutečně všechno, na co si jen vzpomenete a dokonce jsou všechna jídla rozdělena podle zemí, ve kterých se vařily. Je libo uvařit si něco, co jedli Lannisterové v Králově přístavišti? Nebo Jon na Zdi? Či byste radši dali přednost snídani Daenerys za Úzkým mořem?  

U každého receptu máte obrázek, jak by mělo jídlo v konečném výsledku vypadat, takže budete při prohlížení knihy zaručeně slintat. Pod obrázkem najdete kratičký úryvek z Georgeových knih, jak to konkrétní jídlo sám popsal, a pak už přijde na řadu samotný recept. Když jsem si pročítala ty úryvky, žasla jsem nad tím, jak dámy mohly zvládnout vymyslet celý recept jen na základě tak krátkých popisů, které jim poskytla jejich oblíbená série. Ale kdo holt umí, ten umí.

Velmi oceňuju, že postupy jsou napsané jednoduše a zároveň i podrobně, protože vzhledem k tomu, že já vařit neumím, občas mám problém, že ani nechápu, co po mně v tom receptu chtějí. To případ této kuchařky naštěstí není, tam jsem všechno krásně pochopila. A když jsem to zvládla i já, věřte mi, že už to zvládne každý.

Jediné, co by nemuselo spoustě lidí sedět, je ten obsah. Přeci jenom se jedná o menu ze středověku, takže svou oblíbenou koprovku opravdu nečekejte. Tahle kuchařka je pro opravdové gurmány a lidi, co v kuchyni rádi experimentují, protože některé kombinace ingrediencí, mě i docela děsí. Ale věřím, že je to o zvyku. Kdyby něco takového uvařila mamka, napoprvé by mi to asi nechutnalo, ale myslím, že po čase bych si na tu chuť i kombinaci zvykla.

Ne všechno je tam ale děsivé. Spousta jídel vypadá i nesmírně lákavě, u mě na plné čáře vítězily hlavně moučníky. Až (nebo jestli :D) se moje kuchařské dovednosti trochu zlepší, určitě některé z nich vyzkouším. Zatím jsem se pustila jen do nápojů, protože jsem si řekla, že na ty moje schopnosti stačí.

Jako první jsem se vrhla na Ledové mléko s medem, na které jsem vám i přepsala recept. A radím vám, fakt se toho receptu držte. Pokud je v něm napsáno, ať do toho mléka dáte jen dvě lžičky medu, opravdu tam dejte jen dvě. Já to při míchání nad plamínkem ochutnávala a přišlo mi, že tam není nic moc cítit, tak jsem přidala ještě jednu lžičku… Neměla jsem to dělat :D. Po vychladnutí to tam totiž bylo cítit už hodně a v konečném výsledku bylo mléko sladké jako cecek. Mnohem sladší, než mi bylo milé.

Recept:
Ledové mléko s medem
- porce: 1 + příprava: 5 min. + chlazení: nejméně 1 hod.
- ingredience: 1 šálek polo- nebo plnotučného mléka; 2 lžíce medu nebo podle chuti; špetka šafránu a/nebo skořice (není nutné)
- postup: 
1) Vlijte mléko do kastrolu a ohřejte na mírném plameni. Nesmíte je spařit! 
2) Když z hladiny začne stoupat pára, přidejte med a míchejte, dokud se přísady nespojí.
3) Nechte oslazené mléko vychladit v lednici.
4) Před podáváním dejte do sklenice kostky ledu a zalijte oslazeným mlékem.
5) Posypte kořením, pokud chcete, a podávejte.


Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Omega. Moc si toho vážím!



Email This Share to Facebook Share on Google Plus Share to Twitter Pin This



4 komentáře:

  1. Moc pěkná recenze :) Hru o trůny mám ráda a kuchařka mě láká dvojnásob, protože recepty na moučníky vypadají vážně dobře a zajímavě :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :) Jo, moučníky tam jsou fakt skvělé, sbíhají se mi na ně sliny, ale moje kuchařské schopnosti na ně bohužel zatím nestačí :D

      Vymazat
  2. Super recenze! :)
    Kuchařku si asi pořizovat nebudu, ale věřím, že mnoho receptů je více než zajímavých :-D :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :) Jako spoustu receptů určitě nikdy zkoušet nebudu, ale další spousta je opravdu lákavá :)

      Vymazat

Máš-li něco na srdci či na jazyku, střílej. Za každý komentář budu vděčná, beru i kritiku ;)